Nationella prov – svenska åk 6

Träna på läsförståelse med berättande text, faktatext och argumenterande text – plus språk (ordkunskap, ordklasser, skiljetecken) och enkel källkritik.

← Tillbaka

Tips inför nationella

  • Läsförståelse: läs frågan först ibland, leta sedan stöd i texten.
  • Ord i text: använd sammanhanget (meningen före/efter) för att lista ut betydelsen.
  • Texttyp: fråga dig: vill texten berätta, informera eller övertyga?
  • Skiljetecken: punkt avslutar mening, komma används ofta i uppräkningar.
  • Källkritik: jämför källor och lita mer på lärobok/myndighet än rykten.

NP-träning: Svenska åk 6

Läs texterna och svara på frågorna. Tryck Rätta längst ner för facit + förklaringar.

0/25 svarade
Text A (berättande)

När dörren till klassrummet stängdes blev korridoren tystare än vanligt. Noor stod kvar vid fönstret och såg hur de sista eleverna gick ut på skolgården. Hon borde också gå, men benen kändes tunga.

I ryggsäcken låg pappret med omdömet. Läraren hade sagt att det var viktigt att visa hemma och att det fanns saker att träna på. Noor hade nickat, men nu snurrade orden i huvudet. Hon tänkte på hur pappa brukade säga: “Du kan bättre.” Inte argt, mer som ett konstaterande som gjorde att man kände sig mindre.

Hon drog upp luvan och stoppade pappret djupare ner. Kanske kunde hon vänta tills efter middagen, när pappa var på bättre humör. Eller i helgen. Hon hörde städvagnen gnissla längre bort och ryckte till.

På bänken låg hennes pennfodral. Noor tog det, drog ett djupt andetag och bestämde sig. Hon skulle säga som det var: att hon hade försökt, att hon behövde hjälp, och att hon ville göra en plan.

Text B (faktatext)

Många pratar om “energi” i vardagen, men energi är egentligen ett sätt att beskriva förmågan att utföra arbete. I samhället använder vi energi till nästan allt: belysning, uppvärmning, transporter och tillverkning.

Energi kan komma från olika källor. Förnybara energikällor, som vindkraft, solenergi och vattenkraft, fylls på naturligt och tar inte slut på samma sätt som fossila bränslen. Fossila bränslen, som kol och olja, bildas under mycket lång tid och räknas därför som icke-förnybara.

När fossila bränslen bränns bildas koldioxid, vilket kan bidra till att jordens temperatur ökar. Därför försöker många länder öka andelen förnybar energi. Samtidigt behöver elnätet kunna leverera el även när det inte blåser eller när solen inte lyser. Det gör att energilagring och smarta lösningar blir viktiga.

En viktig sak är att spara energi. Om man till exempel släcker lampor i rum där ingen är och sänker temperaturen en grad inomhus kan man minska energianvändningen över tid.

Text C (argumenterande)

Jag tycker att elever i mellanstadiet borde få en kort paus mellan varje längre lektion. Det handlar inte om att slippa arbeta – det handlar om att orka arbeta bättre.

När man sitter länge tappar många fokus. Då blir det svårare att lyssna, och man börjar prata eller tänka på annat. Med en paus på bara tre till fem minuter kan man resa sig, sträcka på sig och hämta ny energi. Det skulle göra att fler kan vara koncentrerade när lektionen fortsätter.

En kort paus kan också göra klassrummet lugnare. Om man får röra på sig lite behöver man inte “sprängas” av rastlöshet mitt i en genomgång. Läraren slipper avbryta lika ofta, och alla sparar tid.

Därför borde skolan införa korta mikropauser. Det är en liten förändring som kan ge bättre arbetsro och bättre resultat.

1. Text A: Varför stannar Noor kvar i klassrummet när de andra går?

2. Text A: Vad ligger i Noors ryggsäck som påverkar henne mycket?

3. Text A: Hur beskrivs pappas kommentar “Du kan bättre”?

4. Text A: Vad betyder ordet “konstaterande” i sammanhanget?

5. Text A: Varför stoppar Noor pappret “djupare ner” i ryggsäcken?

6. Text A: Vilken känsla dominerar hos Noor i början av texten?

7. Text A: Vilken detalj i texten visar att Noor lätt blir stressad just då?

8. Text A: Vad är Noors plan mot slutet?

9. Text A: Vilket tema passar bäst?

10. Text A: Vad gör texten berättande?

11. Text B: Vad är textens syfte?

12. Text B: Vad betyder “förnybara energikällor”?

13. Text B: Vilket är ett exempel på en icke-förnybar energikälla enligt texten?

14. Text B: Varför vill många länder öka andelen förnybar energi?

15. Text B: Vilket problem nämns med vind och sol?

16. Text B: Vad menas med “energilagring” i textens sammanhang?

17. Text B: Vilken av följande är ett exempel på att spara energi enligt texten?

18. Text B: Hur är språket i texten?

19. Text C: Vad tycker skribenten att skolan borde införa?

20. Text C: Vilket är ett argument i texten?

21. Text C: Vilket ord visar tydligt att texten försöker övertyga?

22. Text C: Vad menas med “arbetsro” i texten?

23. Text C: Vilken slutsats drar skribenten?

24. Text C: Vad skulle göra argumentationen ännu starkare?

25. Text C: Vilken texttyp är Text C?